Verslag André van Schie - Team ROAd2A

Verslag André van Schie - Team ROAd2A

Bestuurder op twee fronten – achter het stuur én in het beleid

Al een half jaar rijd ik in mijn Hyundai Nexo op waterstof. Daarmee ben ik niet alleen bestuurder van een auto, maar ook bestuurder in de politiek: als gedeputeerde mobiliteit in provincie Utrecht. Het voelt pionierend om zelf met deze techniek onderweg te zijn, én tegelijk bestuurlijk te werken aan de toekomst van waterstof.

 

Hoe heb ik het rijden ervaren?

Rijden op waterstof voelt eigenlijk gewoon als rijden in een moderne elektrische auto. De Nexo is stil, soepel en razendsnel. Adaptive cruise control en lane assist maken lange ritten comfortabel. Voor mij persoonlijk is het extra leuk dat mijn echtgenote en ik er een sport van maken om zo zuinig mogelijk te rijden. Dat maakt duurzaam rijden niet alleen nuttig, maar ook leuk.

 

Waar heb ik getankt, en hoe gaat dat?

Net voor de 24 uur H₂ Challenge heb ik getankt in Nieuwegein bij Scholman, en onderweg onder meer in Zeeland. Het leuke van de Challenge was dat we extra goed gingen opletten hoe het tanken precies verloopt. Binnen vijf minuten sta je weer buiten met een volle tank – een groot verschil met opladen. En eerlijk gezegd: het werd bijna een sport om onderweg steeds de juiste stations te vinden.

 

Veiligheidsmaatregelen op de stations

Tijdens de Challenge viel me op hoeveel veiligheidsmaatregelen er eigenlijk zijn. Als consument let je daar normaal nauwelijks op, maar nu gingen we er bewust naar kijken. Overal zijn duidelijke noodknoppen aanwezig, de installaties staan in de open lucht, er zijn cameratoezichten en heldere instructies om de auto juist neer te zetten. Het gaf vertrouwen dat veiligheid echt vooropstaat – en het was leuk om dat nu bewust te ervaren.

 

Mijn mening over waterstofmobiliteit

Ik ben enthousiast. Het is schoon, praktisch en verrassend comfortabel. Natuurlijk is het minder energie-efficiënt dan batterij-elektrisch rijden, maar dat is niet het hele verhaal. Voor zwaar transport, scheepvaart en lange afstanden is waterstof een logische en noodzakelijke aanvulling. Bovendien geeft het mij persoonlijk plezier om pionier te zijn, om te laten zien dat het wél kan.

 

Wat moet er gebeuren om waterstof te versnellen?

Het is duidelijk dat we de kip-en-ei-fase moeten doorbreken: zonder infrastructuur geen gebruikers, zonder gebruikers geen infrastructuur. Dat vraagt om:

  • Meer tankstations op logische plekken.
  • Ondersteuning vanuit de overheid, zoals de SWIM-subsidie, om de markt op gang te helpen.
  • Een landelijke waterstof-backbone, die niet alleen de industrie bedient maar ook mobiliteit – van vrachtwagens tot scheepvaart over de Rijn.
  • Samenwerking: als provincie Utrecht willen we daarin een verbindende rol spelen door gemeenten, bedrijven en kennisinstellingen bij elkaar te brengen.

 

De 24 uur H₂ Challenge

Tijdens de Challenge reed ik samen met Rody (CDA) en Odile (VVD). Het was niet alleen een leuke ervaring, maar ook een kans om collega’s direct te laten zien hoe waterstof in de praktijk werkt. Met twintig teams reden we 24 uur lang door Nederland en lieten we onderweg zien wat waterstof kan betekenen. Het is een speelse manier om reclame te maken voor waterstof, én om samen politiek en praktijk te verbinden.

 

Waterstof in de energietransitie

Waterstof is niet alleen een schone brandstof, maar ook een energiedrager. Het kan overschotten van wind- en zonnestroom opslaan, vervoeren en helpen om netcongestie te verlichten. Daarmee is waterstof een onmisbare schakel in de verduurzaming van ons energiesysteem.

 

Conclusie: pionieren is leuk én nodig

Rijden op waterstof is schoon, comfortabel en verrassend praktisch. Het is soms improviseren, maar vooral pionieren. En pionieren is niet alleen leuk, het is ook nodig. Mijn persoonlijke ervaring achter het stuur geeft me inzicht in de kansen en knelpunten. Mijn bestuurlijke rol stelt me in staat om die inzichten te vertalen naar beleid.

Zo zorgen we dat Utrecht niet alleen meedoet, maar vooroploopt. Met meer infrastructuur, samenwerking en zichtbaarheid krijgt waterstof de plek die het verdient – in de mobiliteit én in de energietransitie.

Feitenkader: waterstof in Nederland en daarbuiten

Aantal waterstofauto’s in NL: ca. 600–700 (2025)

⛽ Aantal waterstoftankstations in NL: 17 operationeel, uitbreiding gepland

Europa: Duitsland heeft ruim 100 stations en is koploper in infrastructuur

Voordelen: schone uitstoot (alleen waterdamp), snelle tanktijd (5 minuten), actieradius 500–700 km

⚡ Uitdagingen: beperkte infrastructuur, hogere kosten, energieverlies in de keten

Energietransitie: waterstof is een belangrijke energiedrager om overschotten van zon en wind op te slaan en kan helpen bij het verlichten van netcongestie

 

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.