Arjan de Putter: het begint bij personenmobiliteit

Arjan de Putter: het begint bij personenmobiliteit

Ik ben Arjan de Putter en ben samen met Christopher Ivo (Sterk Lokaal Almere) de organisator van deze H2 Meet & Greet. Natuurlijk rij ik zelf ook graag mee met mijn Hyundai Nexo!

Waarom?

Al sinds mijn eerste echte waterstofrijervaring in 2017 realiseerde ik me dat waterstof ook voor personenmobiliteit drie grote voordelen heeft:

  • Grote actieradius
  • Snel tanken
  • Geen uitstoot

Sinds 2017 is het netwerk flink gegroeid. In Duitsland geldt de wet van de remmende voorsprong: de eerste oude stations worden gesloten. En sindsdien lijkt de common sense zich te ontwikkelen dat waterstof vooral geschikt is voor het zware vervoer.

Daar ben ik sinds de afgelopen jaren steeds genuanceerder over gaan denken. Intussen heb ik geleerd dat sommige transporttaken, ook met zware vrachtwagens, prima batterijelektrisch kunnen. En voor andere taken, met name lange afstanden is waterstof de betere optie.

Diezelfde nuance geldt voor personenmobiliteit. Ik ben al sinds 2012 of 2013 fan van elektrisch rijden. Het verbaasde me wel heel erg dat met name vanuit de BEV-fanclub er nogal geagiteerd wordt gereageerd als het over waterstof gaat. Dat vind ik jammer, want het is niet de vraag of het BEV of FCEV wordt. De vraag moet zijn hoe BEV én FCEV fossiele mobiliteit beconcurreren!

Alleen maar mobiliteit?

De H2 Meet  & Greet draait voor mij ook niet alleen om mobiliteit. Ik zie mobiliteit wel als dé aanjager voor een waterstoftransitie. En wel om een hele simpele reden: betaalbaarheid. De prijs van waterstof is nu nog (te) hoog. De vraag moet dus zijn: wie is bij welke prijs bereid om waterstof af te nemen? Als je dat weet, dan kun je kijken of je een business case kunt maken. En vandaar uit kun je opschalen zodat er schaalvoordelen ontstaan.

Mijn hypothese is als volgt:

 

Gewoon in Jip en Janneke taal: met personenmobiliteit kun je nu al starten. Zodra waterstof per kilometer even duur is als benzine zal de vraag naar waterstofauto’s stijgen. Zodra waterstof kan concurreren met diesel stapt de logistieke sector in. De lagere prijzen zullen een aanzuigende werking op personenauto’s hebben. Zo kunnen waterstofproducenten opschalen om lage prijzen voor industrie te creëren. Want daar ligt het echte volume en dus het milieuvoordeel.

Het is simpel: begin gewoon waar het kan!

Zurück zum Blog

Hinterlasse einen Kommentar

Bitte beachte, dass Kommentare vor der Veröffentlichung freigegeben werden müssen.