Collectie: Professor Proton

Hoe interesseer je leerlingen voor een toekomst in de waterstofeconomie?

Deze vraag stond centraal bij de ontwikkeling van deze game. In dit spel lopen leerlingen naar hot spots waar ze vragen moeten beantwoorden over het thema waterstof. 

Doel

  • Digitale vaardigheden: kinderen leren omgaan met technologie op een educatieve manier.
  • Interactiviteit: de app maakt de ervaring dynamisch en aantrekkelijk.
  • Zelfstandig leren: de leerlingen kunnen in hun eigen tempo door de opdrachten gaan.
  • Samenwerking: Teams werken samen aan uitdagingen binnen de app.
  • Educatief: Begrip van de waterstofeconomie bevorderen door middel van moderne technologie.

Spelverloop

  • Leerlingen moeten een code zien te kraken waarmee de kluis open gaat waarin de notities liggen.
  • De code bestaat uit drie delen:
    • het eerste deel is bekend
    • het tweede deel wordt verkregen na het raden van het puzzelwoord
    • het derde deel wordt verkregen als 15 hot spots zijn bezocht
  • Nadat de code is gekraakt verschijnt een KLUIS hot spot op de kaart om deze te openen en de notities te krijgen.

Speurtocht onderdelen

  • tweede deel van de code: puzzelen voor het te raden Codewoord
  • derde deel van de code: bezoeken 15 hot spots
  • 10 quizvragen
  • 5 foto-opdrachten + foto stemmen
  • 3 breinbrekers (opdrachten tegen de tijd)

Voorbeeld kennisvragen

  • Welke twee gassen ontstaan er bij het splitsen van water? (waterstof en helium | waterstof en zuurstof | zuurstof en stikstof)
  • Waarom is het belangrijk om waterstof veilig op te slaan? Waterstof is erg... (ontvlambaar | kostbaar | zwaar)
  • Wat is het enige bijproduct van een waterstofbrandstofcel? (koolstofdioxide | methaan | water)

Voorbeeld foto-opdrachten

  • Maak een foto van iets in je omgeving dat met water te maken heeft.
  • Fotografeer iets dat veiligheid symboliseert.
  • Vind en fotografeer iets dat wordt aangedreven door energie.
  • Maak een foto van iets dat volgens jou in de toekomst op waterstof zou kunnen werken.

Extra onderdelen

  • Leaderboard: score van de speurtocht vergelijken met andere teams (zelfde speurtocht en landelijk)
  • Virtuele badges: leerlingen ontvangen badges voor hun prestaties (bijvoorbeeld "waterstof expert", "fotografie ster")
  • Fotogalerij: alle foto's worden in een veilige galerij weergegeven, zodat teams elkaars foto's kunnen bekijken en stemmen.

 

Wat is nodig om een Professor Proton speurtocht voor jouw school te organiseren?

Eenmalig maken we een set up waarbij we in overleg met opdrachtgever de hot spots op veilige locaties positioneren. Hiervoor maken we een aparte Game aan.

Per team is er een account nodig.

Voorbeeld

Jouw school heeft wil een Professor Proton Speurtocht laten doen voor 10 klassen. In elke klas zitten 30 leerlingen. Elk team telt 5 leerlingen. Dan heb je nodig:

  • 1 set up
  • 10 klassen maal 6 teams = 60 teams

De games kunnen over meerdere dagen worden verdeeld. De codes zijn drie maanden geldig.

 

 

 

 

Vertel mij meer hierover!