Hoe creëer je een spannende prijsuitreiking?
Share
De rally zit er op! De deelnemers komen stuiterend van energie uit de auto, genieten van een hapje en drankje en kijken vol verwachting naar het podium. Op het LIVE Dashboard en op via hun app hebben ze de laatste stand van zaken al gezien. Hoe creëer je een spannende prijsuitreiking van jouw Connection Game?
Natuurlijk kun je er voor kiezen om de uitslag de uitslag te laten zijn. Dan roep je de nummers één, twee en drie naar voren en overhandigd ze hun prijs. Een luid applaus en verder naar de rest van het programma. Dat kan.
Maar we hebben wat tips en tools om het spannender te maken...
Dat begint bij het Rule Book. Dat is het document met de spelregels dat de deelnemers vooraf ontvangen. En net als de klassieke bolletje-pijltje rallies draait ook een Connection Game om goed lezen.
Hoe zit het met de energie?
Uiteraard begin je met je deelnemers? Hoe hebben ze het gehad? Wat hebben ze beleefd? Je kunt een vragenrondje doen bij elk team, maar als het bij je evenement past kun tijd inbouwen en deelnemers in bjivoorbeeld 60 seconden laten pitchen over hun ervaringen.
Als de groep niet te groot is, is dat prima te doen. Veel teams vinden het leuk om elkaars ervaringen te horen. En verrassend genoeg blijkt daar een grote variatie in te zitten.
Dergelijke pitches leveren ook goed beeldmateriaal op. Zie hier de after movie van de 24 uur Waterstof Challenge van 2024:
Extra klassementen
Het Game Master Dashboard heeft mogelijkheden om snel, makkelijk en fool proof extra punten toe te kennen aan teams. Je kunt dus extra klassementen bedenken in jouw Connection Game.
De uitslagen daarvan maak je bekend bij de prijsuitreiking. En de punten ken je via het Game Master Dashboard tijdens de prijsuitreiking toe. Via het LIVE Dashboard zien de deelnemers de wijzigingen in het klassement.
Dat is een beetje... á la het Eurovisie Songfestival. En ja, daar hebben we het van af gekeken.
In plaats van punten kun je ook aparte Awards toe kennen. Hoe meer prijzen er te verdelen zijn, hoe meer mensen met een mooie herinnering van jouw evenement naar huis gaan. En dat wil je!
Voorbeelden van aparte klassementen:
- wie heeft de meeste tankstations / laadpunten bezocht?
- wie heeft de meeste Vossen gevangen?
- wie is het meest noordelijkst, oostelijk, etc geweest?
Je kunt je hier als Game Master volledig op uitleven. Kijk goed waar jouw evenement voor staat en wat je wilt promoten.
De grande finale - Finish check out
We adviseren bij de Driver's Briefing om een opdracht in te bouwen waarbij de deelnemers verplicht moeten inchecken bij de start. Je kunt ze dan een startbewijs meegeven. Het is de perfecte manier om te testen of jouw deelnemers het inchecken snappen én om aan een spanningsboog te werken.
Je kunt in je Rule Book ook melden dat deelnemers moeten inchecken bij de finish. Wat je dan kunt doen bij de prijsuitreiking is de nummer drie vragen om zijn finishbewijs te tonen. Geen finishbewijs? Dan strafpunten. Idem voor nummer twee en drie.
Gemeen? Misschien een klein beetje.